رفتن به محتوای اصلی

منبر مکتوب امر به معروف

سخنرانی پیرامون شرایط امر به معروف دکتر رفیعی

جامعه مبلغین ؛امر به معروف؛منبر مکتوب؛ حوزه علمیه قم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

حکمت های نهج البلاغه این شب ها مورد بحث ما بود امشب حکمت سیصد و هفتاد و چهار رو مورد بحث قرار می دیم که راجع به امر به معروف و نهی از منکر انسان پیرامون خودش با منکراتی مواجه می شه حالا تو خونه تو جامعه تو کلاس تو محیط کار و گاهی با ترک معروف مواجه می شه حالا اول سوالی که هست این است که معروف چیه اصلا منکر چیه چون خیلی ها گاهی نمی دونن معروف و منکر چیه و لذا امر می کنند به معروفی که معروف نیست نهی می کنند از چیزی که منکر نیست لذا تعریف این دو اول باید روشن بشه

 

یه وقتی امام باقر علیه السلام مشغول فعالیت توی بیابان بودن با بیل زمین رو حفر می کردند و این ها محمد بن منکدر یکی از اون صوفی مسلک های اون زمانه آمد جلو حیفه از شما بعیده امام حجت خدا پسر پیغمبر که نباید کار کنه این فکر می کند کار کردن امام یه منکره آقا فرمودند والله اگر من الان در این حالت بمیرم در حال عبادت مردم کارم یه عبادته

خب این اصلا اشتباه می کنه به کی داری اینطوری می گی به امام؟ خودش مظهر معروفه امام المعروف ما امرتم به معروف اونه که شما می گید حالا عرض خواهم کرد

 

یا نمونه های این طوری خیلی داریم سفیان سوری وقتی اونم صوفی مسلکه از کسانی است که زمان امام صادق بوده جلو امام رو گرفت امام یه لباس شیکی پوشیده بود خیلی سفید براق گفت آقا از شما بعیده شما جدتون امیرالمومنین اینطور لباس نمی پوشیده شما چرا این لباس رو می پوشید آقا فرمودند که اولا من تازه دامادم بعدم زمان جدم با زمان من فرق کرده اون زمان قاطبه جامعه اینطور بود

 

اما الان روایت طولانی است وضع عموم مردم خوبه اگه امام امیرالمومنین لباس وصله دار می پوشید مقدار هم می پوشید سلمانم می پوشید اونم نداشت اما الان صد و خرده ای سال گذشته از اون زمان فرق می کنه و این آیه شریفه 32 سوره اعراف قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ خدا می گه چرا زینت های خدا رو بر خودتون حرام می کنید

خب از این نمونه ها خیلی داریم حالا من دیگه بیش از این ورود نمیکنم یه وقتی امام حسن مجتبی اومدن تو کوچه های مدینه خب ایشون یه ابهتی داشت یه عظمتی داشت امام یوسف آل رسوله خیلی با ابهت و عظمت می خواستند بره مدائن اون موقع سوار شد و یه سری از این نظامی هاام دورش و یه عظمتی یکی از اون وسط کوچه بلند شد جلویش رو گرفت و گفت لمّا قيلَ لَهُ إنَّ فيكَ كِبرا ـ : كَلاّ ، الكِبرُ للّه وَحدَهُ شما خیلی متکبری آقا فرمودند که این کبر نیست این عزته تو اصلا مرز عزت با تکبر رو نمی دونی و لكنْ فِيَّ عِزَّةٌ [بحار الأنوار : 24/325/40.]

 

چرا اول من این مقدمه رو گفتم چون خیلی دقت بفرمایید تو حوزه ی اخلاق واژه های نزدیک به هم خیلی داریم من یه وقتی یه عضو دانشگاه به یه دانشجویی گفتم تو برو یه پایان نامه بنویس واژه هایی که یکیش ارزشه یکیش ضد ارزشه کاملا ضد همه یکیش معروفه یکیش منکره اما خیلی به هم نزدیکه

حالا من مثال بزنم روشن می شه مثلا قناعت ارزش دیگه خیلی روایت داره قناعت گنجه ارزش اما خساست ضد ارزشه جالبه که ظاهر هر دوشم مثل همه ،هم آدم قانع خرج نمی کنه هم آدم خسیس ولی خسیس صفت زشتی است قناعت صفت خوبی است

 

خب لازمه کجا بفهمه این کار این آقا قناعته یا خساست

خب یا مثال دیگه می زنم مثلا اسراف گناه کبیره است شما می دونید ریخت و پاش اما سخاوت یه ارزشه حالا این خراجی که ایشون داره می کنه این الان اسرافه یا سخاوته؟ کدوماشون؟ ما از کجا تشخیص بدیم این دوتا خیلی مرزهاش به هم نزدیک خیلی واژه های این طور داریم

 

یا شما فرض کنید همین مثالی که اول زدم عزت با تکبر الان رهبر انقلاب میان مثلا سان می بینند و مثلا جلو مردم خب این کبره یا عزته آدم رو کجا بفهمه؟ ببخشید حالا به این سادگی حرف می زنم آقا مثلا یک پادشاهی بیاد مثل فرعون خب اونم با همین حالت می آد دیگه بالاخره چه فرق می کنه چطور شما این رو می گید عزیز اون رو می گید متکبر امام حسن رو می گه عزت معاویه رو می گه تکبر خیلی مرز نزدیکه این رو می گید ابهت عظمت

 

این به همین جهت شما که دعاها دیده باشید گاهی خود ائمه به این نکته توجه داشتند مثلا امام سجاد یه دعایی دارد الهی وَ أَعِزَّنِی وَ لَا تَبْتَلِینِّی بِالْکبْرِ، خدایا عزت بهم بده ولی با کبر قاطی نشه

یعنی من یه وقت به اسم عزت تکبر نورزم به اسم سخاوت اسراف نکنم به اسم قناعت بخل نورزم اینا نزدیکه به هم

تو خیلی واژه ها مثلا الان فرض کنید آزادی واژه خیلی قشنگیه ولی اباحی گری لاابالی گری آقا این وضعیت الان تو جامعه اباحی گریه و همین طور امر به معروف نهی از منکر با ایذاء و اذیت اگه افرادی بخوان به اسم امر به معروف ایذاء ایجاد کنند اذیت ایجاد کنند آیا تا کجا حق دارند این ها همه باید توجه بشه

لذا اولین نکته این است که معروف چیه و منکر چیه؟

 

ما سه جور معروف و منکر داریم:

یکم: معروف و منکر شرعی این روشنه هرچی تو قرآن گفته آره می شه معروف گفته نه می شه منکر غیبت نه می شه منکر تهمت نه می شه منکر سو ظن نه می شه منکر گناهان کبیره نمی شه منکر تمسخر می شه منکر شراب خواری می شه منکر زنا می شه منکر بی حجابی می شه منکر

 

هر چی که تو قرآن امر کرده می شه معروف يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ (احزاب ،59)به خانم ها بگید پوششون رو به خودشون نزدیک کنن اصلا در قبل از اسلام پوشش مسلم بوده لذا قرآن نمی گه پوشش بندازن می گه پوشش رو به خودشون نزدیک کنند

سوره احزاب دیگه پیغمبر به دخترای خودت به زنات و زنای مومنین بگو یدنین نمی گه یذئن بذارن يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ جلابیب جمع جلباب جلب یعنی لباس بلند بگو این رو به خودشون نزدیک کنند چون باز میذاشتن ، روسری سر می کردند پشت گوش می انداختن باز میذاشتند سینه شون پیدا می شد می گه بگو بپوشونند

 

خب این می شه معروف نماز می شه معروف زکات می شه معروف خمس می شه این یه معروف و منکر

یا اون چیزی که ائمه فرمودند تو زیارت جامعه کبیره چی می گید وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ

پیغمبر گرامی اسلام یه حدیث نواحی داره هی می گه نکن نکن نکن به حضرت علی هم فرمود یا علی این کار رو نکن یا علی این کار رو نکن یا علی این رو می شه منکر وقتی می گه نکن نکن می شه منکر

 

دسته دوم معروف و منکر عقلی است عقل حکم می کنه آقا ظلم بده اصلا کار به دین نداریم ظلم حسن و قبح عقلی داره یعنی ظلم و عدل ظلم بده عدل خوبه همه می فهمند، نظم حالا حضرت امیر گفته باشه «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ» یه بچه هم می فهمه که نظم معروفه بی نظمی منکره خیانت همه می فهمند

 

شما اصلا یه بچه ای که می ره مدرسه نه مدرسه می ره پیش دبستانی نه پیش دبستانی می ره مهد کودک اگه یکی دست کرد تو کیفش کیکش رو برداشت اعتراض می کنه می آد به معلمشون می گه این این رو منکر می دونه نمی دونه معروف یعنی چی اما این رو منکر می دونه نمی تونه تو کتش بره چرا این سر کیف من رفت؟ قسم دوم معروف و منکر عقلی است

 

سوم: معروف و منکر عرفیست البته این یه مقداری باید حساب روش باز بشه عرف یعنی جامعه ی خردمند جامعه منطقی اگه یه قوانینی گذاشت این می شه معروف و منکر

جامعه گفته مثلا حالا همین قوانین اجتماعی آقا روزهای زوج ماشین زوج بیاد بیرون روز فرد ماشین فرد بیاد بیرون چیزهایی که تو عرفه ، گاهی هم عرف اشتباه می کنه این رو به شما عرض کنم گاهی ممکنه تو عرف یه چیز منفی بشه ارزش اون حسابش فرق می کنه

 

حالا ما از همون اول شروع می کنیم پس تعریف معروف و منکر معلوم شد این یه نکته

نکته دوم معروف و منکر اقسامی داره اولویت هایی هم داره ،مردم هم روی این مسئله خیلی حساسن من حدود ده قسم معروف و منکر تو یادداشتم نوشتم همشون رو نمی خوام برای شما بگم چند تاش رو می گم

 

1- معروف و منکر اعتقادی از همه مهم تر اینه عقیده یه نفری غلطه مثلا قائله به مثل مسیحیت تثلیثه، شرکه ،یا برای خدا مثلا یا نسبت به ائمه غلو می کنه می گه علی خدای منه ،من دارم کلیپ طرف قشنگ داره می گه علی چی چی چی یهو می گه ربی علی ربی وای بزرگ ترین منکره که شما ربوبیت را حضرت علی نسبت بدهید

 

این منکر اعتقادی دقت بفرمایید چی عرض می کنم ما چند قسم معروف و منکر داریم یک معروف و منکر اعتقادی عقیده ی جوون به هم ریخته الان خیلی ها هستند پیش ما میان می گه برادرم مسیحی شده لائیک شده حالا آتئیست شده آتئیست یعنی منکر خدا خدا ناباور این خیلی منکر بزرگی است آدم این جور آدم رو بتونه درستش کنه این بزرگ ترین امر معروف نهی از منکر تو حوزه اعتقادی من اگر بخوام مثال بزنم برای شما منکر و معروف اعتقادی رو، قوم موسی، بزرگ ترین منکر در زمان اونا اتفاق افتاد حضرت موسی علیه السلام به میقات برگشت دید قومش گوساله پرست شدند گوساله پرستی منکر اعتقادیست یه منکر اعتقادی است

من یه بار دیگه بحثم رو از اول مرور می کنم عزیزان بدونید چیه بحث من، بحث ما حکمت374نهج البلاغه است که درباره امر به معروف و نهی از منکر ، هنوزم شروع نکردیم فعلا گفتیم معروف چیه منکر چیه تعریف کردیم

 

دوم داریم اقسام معروف و منکر رو می گیم اولین قسم معروف و منکر معروف و منکر اعتقادی است مثل قوم موسی که رفتند گوساله پرست شدند مثل مسیحیت که بعد حضرت عیسی تثلیث قائل شدند عیسی علیه السلام که همچین حرفی نمی زد می گفت من بنده خدا یعنی عبدالله آتانی الکتاب اینا می گن نه ایشون ابن الله است او می گفت من عبدالله اینا می گن ابن الله پسر خداست یا یهود البته یهود امروز این اعتقاد رو ندارند یهود اون زمان می گفتند عزیر ابن الله ، عزیر پیغمبر خدا بود و می گفتند این پسر خداست عزیر صد سال مرد بعدا زنده شد به خاطر همین می گفتند این پسر خداست عیسی هم خب پدر نداشت می گفتند این پسر خداست این می شه منکر اعتقادی

 

الانم تو جامعه اگر کسی اومد غلو کرد راجع به ائمه متاسفانه بعضی ها گاهی حواسشون نیست صفات الوهیت رو نسبت داد به ائمه ما یکی از گرفتاری هایی که تو شیعه الان بهش مبتلا هستیم اینه خدا رحمت کنه مرحوم مجلسی رو جلد 26 بحار رو اختصاص داده به مذمت غلو درباره ائمه خیلی هم خوب برخورد کرده با اینکه مجلسی خودش یه آدم خیلی ولایتیه اما اونجا ده دوازده مورد رو شمرده که این ها رو اگر کسی به ائمه نسبت بده غلوه از جمله صفات خدا بگه علی ربی خالق ماست ابدا رازق ماست

 

دوم می گه اگر کسی مقامات نبوت رو نسبت بده به ائمه مثلا بگه به امامم مثل پیغمبر وحی می شه غلوه چون وحی بعد پیغمبر نیست الا انه لا نبی من بعدی بله الهام می شه اما وحی نبوت با مرگ پیغمبر تمام شد لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ

یا می گه اگر کسی علم غیب مطلق نسبت بده به ائمه بگه اینا عالم غیب مطلقند نه علم غیب مطلق مال خداست عالِمُ الغَیبِ وَ الشَّهادَةِ حضرت علی علیه السلام یه پیشگویی رو منبر کرد تو مسجد کوفه خطبه زوراء پیشگوییش هم دو تا بود یکیش راجع به حمله هلاکوخان به بغداد بود پیشگویی کرد که این حمله هفتصد سال بعد حضرت علی اتفاق افتاد ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه می گه در زمان من این پیشگویی اتفاق افتاد من زنده بودم و این اتفاق افتاد که در واقع حمله کرد هلاکوخان به بغداد مغول خلیفه عباسی رو از قدرت کشید پایین و بغداد رو فتح کرد

 

هفت قرن قبلش حضرت امیر تو این خطبه زوراء پیشگویی کردند

پیشگویی دوم امیرالمومنین راجع به صاحب زنج بود صاحب زنج زمان امام عسکری بوده دویست و پنجاه و خورده ای یه سیاه چهره ای بود انقلاب کرد تو بصره و عراق خیلی جنایت کرد خیلی آدم کشت چهارده سال تو این عراق آدم کشی کرد حتی نوشتند کار به جایی رسید که مردم سگ و گربه می خوردند حتی کسی میمرد جنازه اش رو می خوردند خیلی اوضاع قحطی ایجاد کرد کتاب نوشته شده توی اینترنت هم بزنید می آد صاحب الزنج چون زنگی بوده آفریقایی بوده بهش می گن صاحب الزنج امام عسکری فرمود اون صاحب الزنج از ما نیست این آقا قرن سوم باز دویست سال بعد حضرت علی می شه دو تا پیشگویی حضرت علی تو خطبه صد و بیست و هشت نهج البلاغه کرد که شارحین نهج البلاغه نوشتن یکیش قرن سوم اتفاق افتاد صاحب الزنج یکیش قرن هفتم که ابن الحدید خودش می گه من زنده بودم این دومی رو من دیدم چون ابن ابی الحدید برا سال هفتصد و خورده ایه خب وقتی آقا این حرف رو زد مثلا سال سی و هفت سی و هشت بوده هنوز یه وقت کسی وسط منبر بلند شد گفت ها علم غیب داری شما؟ با تمسخر با تمسخر به حضرت علی گفت غیب می دونی شما؟ با حضرت بود این مال قبیله بنی کلاب بود حضرت گفت نه برادر من علم غیب نمی دونم علم غیب مال خداست عالم الغیب و الشهاده مال خداست ما هیچ علم غیب نمی دونیم ولی وَ إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِي عِلْمٍ اونی که غیب می دونه یه چیزایی هم در اختیار ما قرار داده لذا علم غیب امام استقلالی که نیست شتر پیغمبر تو تبوک که گم شد گفت آی شترم برید بگردید دنبالش یکی گفت آقا مگه شما علم غیب ندارید اما من نمی دونم شترم کجاست که من از علم غیبم برا شتر پیدا کردن که استفاده نمی کنم

 

امام چیزی رو اراده کنه بدانه می دانه گاهی هم اراده نمی کنه اما این علم غیب من الله امام در طول خداست نه در عرض خدا این غلوه اگه کسی همچین صفتی رو نسبت بده

خب خیلی نرم حاشیه چون حواسم رفت فکر کردم کلاس اومدم عرض می کنم که معروف و منکر چند ه یک اعتقادی مثل قوم موسی که دچار منکر اعتقادی شدند بزرگ ترین خطرناک ترین آسیب پذیر ترین منکر منکر اعتقادی است خدا کنه عقیده کسی به هم نریزه خیلی دعا کنید دوره آخرالزمان

 

دو تا دعا رو خیلی بخونید یکی این آیه 8 آل عمران رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ یکی هم همین اینکه مال قرآنه این دعا دعای اهل بیته دعای راسخون در علمه

یکی هم اون دعای امام صادق رو زیاد بخوانید یا اَللهُ یا رَحمانُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ القُلوبِ ثَبِّت قُلوبَنا عَلی دینِک

 

2-منکر و معروف گاهی اقتصادیه مثل قوم شعیب کم فروشی ربا گران فروشی احتکار اینا همهمنکرهای اقتصادیه قوم شعب دچار منکر اقتصادی شدن

 

3-گاهی منکر و معروف اخلاقیه مثل قوم لوت گرفتار یه فساد جنسی شده یه جامعه ای دچار یه منکر اخلاقی می شه این سه قسم

 

4-منکر و معروف گاهی اجتماعیه یه افرادی هستن تو جامعه قطع رحم می کنند قهرند با دیگران منکره دیگه اینا قطع رحم عمر رو کوتاه می کنه سه بار خدا تو قرآن قاطعه رحم رو لعنت کرده گناهی که خدا تو قرآن لعنت کرده باشه گناه کبیره است بدانید یکی از علامت های گناه کبیره اینه که خدا تو قرآن لعنت کرده بود گاهی منکر و معروف اجتماعیه

 

5-گاهی منکر و معروف نظامیه فرار از جنگ تو تبوک وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا... عده ای نیومدن فرار کردن هر چی پیغمبر فرمودند بیایید قرآن فرمود انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ سبک بار، پیر ،جوون، پیاده، نیومدند فرار از جنگ ،جاسوسی ، ابولبابه جاسوسی کرد تو جنگ بنی قریضه البته توبه کرد بعدها ، نفوذ، لو دادن اسرار نظامی اینا می شه منکر و معروف نظامی

ببینید چقدر اقسام متعدد می شه اعتقادی اقتصادی اخلاقی اجتماعی منکر و معروف نظامی تا اینجا پنج تا

 

6-منکر و معروف سیاسی یه حاکم ستمگری بیاد سر کار یک آدمی که به مردمش خیانت می کنه مردم رو دچار آسیب می کنه لطمه به کشورش می زنه گاهی منکر و معروف سیاسیه و همین طور شما برید جلو خب طبیعتا تو این دایره ای که مثلا شاید ما صد نوع منکر و معروف داریم می خب یکیش هم بی حجابیه این هم که می گن آقا شما تذکر می دید می گن آقا همه رو با هم ببینید درست هم می گن همه رو باید با هم دید یعنی زوم نکرد روی منکر همه ی کم فروشی منکره گران فروشی منکره اعتقادات خراب بشه منکره فحشا منکر اختلاس منکره انواع و اقسامی که ما از معروف و منکر داریم که حالا من هفت هشت قسمش برای شما شمردم

 

روش برخورد ما با منکر در جامعه

خب از اینجا که عبور کنیم می رسیم به فرمایش امیرالمومنین علیه السلام اگر ما با یه منکری تو جامعه برخورد کردیم باید چه کنیم حضرت فرمود اگه تونستید سه جور برخورد کنید شما خیلی آدم خوبی هستید یکی با قلبتون بدتون بیاد کار زشتیه بعضیا خوششون می آد جامعه گناه که زیاد بشه اینکه خیلی ادم مریضیه هر کسی از گناه خوشش اومد این ذائقه اش خرابه سالم نیست چون ذائقه سالم تو آیه 7سوره حجرات می گه علامتش اینه ذائقه سالم از گناه بدش می آد از ثواب خوشش می آد هر کس دید از گناه خوشش می آد از ثواب بدش می آد این بدونه مشکل داره این مریضه

 

آیه قرآن می خونم براتون حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ سه چیز باید پیش آدم مکروه باشه آدم بدش بیاد کفر و فسق و معصیت

خب حضرت فرمود اگه نشد دو تاش اگه نشد یکیش آقا یه وقت من تو یه شرایطی هم اصلا هیچی نمی تونم بگم فرمود اگر کسی نه این سه تایی که الان می شمرم هیچ کدوم از اینا راجع به منکر حساسیت نشون نده این میت الاحیاست این مرده ی متحرکه این دیگه اصلا زنده نیست

 

حالا من بخونم براتون حکمت374 وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ، یه کسی مثلا یه بی حجابی رو می بینه از نظر قلبی ناراحت می شه می گه آقا چرا تو کشور امام زمان باید بی حجاب می ره جلو محترمانه تذکر می ده خانم لطف کنید به فرودگاه رفت و آمد مرکز عمومی مراعات بفرمایید خب این می شه زبان یه روسری قشنگی هم در بیاره از کیفش می گه خانم این رو به سرت بنداز هدیه من به شما این سه جور با منکر برخورد کرد هم با قلبش ناراحت شد هم با زبانش محترمانه تذکر داد هم با دستش یه کمکی رو انجام داد

 

می بینه مثلا یه خانمی خیلی اوضاع حجابش خرابه اصلا بی حجاب که نه حالا بی حجاب روسری سرش نیست اصلا خیلی اوضاعش پدرش هم بود مادرشون هم بود مادرش روسری سرش بود یه تیپ خیلی آره ماشین رو شل کردم شیشه ماشین رو گشتم پایین گفتم ببخشید اینجا حرم هست معصومه شب لطف کنید محبت کنید مراعات بفرمایید ما هم خدمتتون هستیم منزل ما اینجا نزدیکه اگه جایی ندارید سرد بود اون شب خیلی تشکر کرد قدردانی کردم پدرش البته منو شناخت عرض می کنم هم مادرش بعد اون دختر خانومه گفت ما مسافریم گفتم من که کار و مسافر بودنتون ندارم که مسافرید باشید ولی اینجا قمه خب این می شه یه نوع تذکر می شه شرایطش گاهی فراهم آدم می تونه بگه این یک

 

دوم یه وقت اصلا شرایط دستی نیست فرمود وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِكُ بِيَدِهِ، قسم دوم اونه که با زبانش آدم بگه با قلبشم به هر حال ناراحت بشه از این قصه اینم باز یه درجه پایین تره فرمود مُتَمَسِّكٌ بِخَصْلَتَيْنِ دو تا ویژگی رو داره وَ مِنْهُمُ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ آدم یه وقت یه جایی قرار می گیره هیچی نه می شه گفت نه می شه عمل کرد اصلا غلبه با منکره گاهی این طوره دیگه یعنی مثلا همه ی این پنجاه نفر اینا چهل و هشت تاش بی حجابه غلبه با منکره یا نه شرایط به گونه ای که الان من اگه بگم ممکنه ایجاد یه تنشی توی فرودگاه یا توی راه آهن یا توی فلان جزیره یا اینجا فرمود انسان به قلبش لااقل ناراحت بشه بگه خدایا دعا کنه تو دلش

 

بعد حضرت فرمودند که اما اگر کسی وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ، فَذَلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ. این مرده ی متحرکه این فرمایش حضرت امیر

یه نکته ای که من عرض می کنم و این امروز تو جامعه خیلی باید روش توجه بشه با اون نکته ای که اول عرایضم گفتم من دایره منکر رو خیلی باز کردم منکر اعتقادی منکر اجتماعی منکر سیاسی منکر اقتصادی منکر اخلاقی منکر نظامی منکر سیاسی تو این دایره وقتی رو کاغذ می ریزم مثلا دویست تا اگر بشه یکیش بی حجابیه چیزهای دیگه هم در کنارشه همه چیز باهمه

 

اگر مجموع این عوامل بخواد تو جامعه برخورد بشه که قرآن کریم هم می فرماید خیلی آیه داریم تو قرآن دیگه شما امام زمان ارواحنا فداه اگر ظهور بکنند قرآن می گه چهار چیز براش اولویته سوره حج آیه 41 نگاه کنید اگر تمکن پیدا کنند حکومت جهانی حضرت حجت برقرار بشه چهار چیز براش اولویت داره الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ نماز و زکات و امر به معروف

 

تو همه زیارت نامه های ائمه می بگیم می گیم أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ یه چیز مهمیست

آیه خیلی تو قرآن داره اولین آمر به معروف خداست إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ (نحل ،90) هر جامعه ای توش فحشا و منکر و بغی یعنی ظلم آقا این کاسب داره ظلم می کنه این راننده داره ظلم می کنه

 

منکر سه تا چیز رو می گه دیگه این آیه جامع ترین آیه قرآنه سوره نحل آیه نود جامع ترین آیه قرآنه نوشتند جامع ترین چون تمام معارف دینی تو این آیه جمع شده دیگه خلاف تو جامعه یا منکره یا فحشاست یا بغی دیگه سه تاست وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ

 

نکته اساسی که اینجا وجود داره قانونمندی است اگر قانون به کمک اقامه معروف بیاد کار آسان می شه قانون الان کمربند رو چرا می بندیم ما بیست سال پیش نمی بستیم دیگه چون قانون شد وقتی قانون شد من دلم نمی خواد ببره نفسم می گیره ولی خب چرا می بندم به چه دلیلی چون قانون شده اگر تبدیل به قانون بشه مخصوصا تو مراکز دولتی خب حجاب توی بیمارستان توی فرودگاه توی راه آهن تو ادارات شرکت های دولتی شرکت های خصوصی شرکت های خصوصی قوانینشون طبق قانون دولته یعنی این طور نیست که خودشون حرکت کنند این درسته این آژانس هواپیماییه درسته مثلا یک شرکت تجاریه اما خصوصی که نیست خصوصی به معنای خارج از قوانین اگه قانون بیاد به کار مشکل حل می شه قانون هم نه اینکه فقط مالی باشه جریمه نه قانونی که در واقع آقای شما پنج روز این کارمند دیر بیاد روز ششم اخراجش می کنند براش کسر خدمت می زنند بیمه اش رو رد نمی کنند

با چه مکافاتی تو این ترافیک تهران هشت صبح هفت صبح خودش رو می رسونه اداره می رسونه بانک آقا این هم قانونه شما اینطوره اگه نیای نمی تونیم شرایط پذیرش ما اینه هر کشوری این قوانین رو داره فرق نمی کنه دانشگاه می دونید چه هزینه ای برای دانشجو می شه لیسانس فوق لیسانس دکترا پزشک خب قوانین داره تا حالا شده یه دانشجو اعتراض کنه من صد و سی و دو واحد کارشناسی رو نمی خوام بخونم می گن بی خود اومدی دانشگاه شما که قبول شدی شانزده واحد در هر ترم باید که دو واحد کلاس بیای صد و سی و دو واحد هم باید تو کارشناسی حالا کم نشده باشه بخونی اگه ارشدی باید پایان نامه بنویسی اگه دکتری هستی باید تز بدی همه رو قبول می کنه اینم می تونه جزو قوانینش باشه

 

لذا دعا می کنیم ان شاالله خداوند کمک کند در اقامه معروف در برچیده شدن منکر و در عمل به این مسئولیت بزرگ الهی و امام زمانی گفتم مسئولیت امام زمانی است تو زیارت جامعه کبیره هم می گیم وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ‏ اصلا شما ائمه خودتون معروفید

خدایا به هممون توفیق تمسک و عمل عنایت بفرما

جامعه مبلغین و روحانیون جهادی کشور